Onze visie

Wat motiveert iemand om muziek te willen leren spelen?

Heel simpel: De liefde voor muziek. Natuurlijk komen er nog meer dingen bij kijken maar de drijfveer moet er eerst zijn.

 

Wij denken dat talent hebben een fijne bijkomstigheid is maar dat inzet de doorslag geeft. Bovendien heeft elk mens muzikaliteit in zich en daarbinnen zijn eigen talenten. We geven leerlingen de ruimte om fouten te maken omdat deze heel leerzaam zijn en ze horen er gewoon bij. Als je het allemaal al perfect kon hoefde je niet op les toch?

 

Motivatie is een combinatie van een bepaalde mate van autonomie. Leerlingen moeten de dingen die we op les oefenen immers ook zelfstandig thuis verder kunnen verbeteren of uitdiepen. Hierbij is het belangrijk dat de leerling het gevoel heeft het niveau aan te kunnen, competent te zijn. Hierdoor hanteren we per leerling een individuele aanpak die precies aansluit op het niveau van de leerling. Het gevoel te hebben dat je gezien wordt in wie je bent en dat je er bij hoort is daarnaast belangrijk voor de sfeer tijdens de les en om de ruimte te voelen om fouten te maken en te leren. 

De muziek(stijl) hangt dus ook af van de voorkeur van de leerling. We werken met kinderen vaak met lesmethodes als Alfred's Basic piano library of van Hall Leonard of van Lang Lang meestal aangevuld met liedjes die de leerling zelf leuk vindt. Het internet en onze kast staat vol!

Wij zorgen voor de bladmuziek of akkoorden op het juiste niveau. In een schrift houden we de theorie en het huiswerk bij. Het meeste is licht klassiek of popmuziek en we leren je ook graag de fijne kneepjes van blues/jazz en bijbehorende improvisatie! Wil je echt de klassieke hoek op, dan zal je na een tijdje moeten overstappen naar een andere docent want hiervoor missen wij zelf de passie voor deze stijl om het op hoog niveau te onderwijzen. (Dit is in de praktijk nog bijna nooit voorgekomen!)

 

Nieuwsgierig geworden?

Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende proefles*!


(*Zie home-pagina voor uitleg over de huidige situatie)