Voor veel hoogbegaafden is het leren bespelen van een instrument een uitdagende hobby waar ze helemaal in op kunnen gaan. Een instrument bespelen is uitdagend op zowel intellectueel als emotioneel als persoonlijk vlak.
Het kan echter moeilijk zijn om een goede docent te vinden die oog heeft voor de specifieke kenmerken en behoeftes van hoogbegaafde mensen. Vanuit onze ervaring als docent en mentor in het voortgezet onderwijs hebben wij maar al te vaak gezien hoe deze leerlingen niet begrepen worden en niet op de juiste wijze begeleid. Ook binnen onze lespraktijk kwamen wij regelmatig hoogbegaafde leerlingen tegenvonden wij het soms lastig ze op de juiste manier te begrijpen en begeleiden.
Nadat Nynke in 2021 ontdekte zelf hoogbegaafd te zijn begon haar zoektocht en verdieping op dit onderwerp en vanuit daar ook de sterke drang om het (muziek)onderwijs voor deze leerlingen te verbeteren. Sinds juni 2022 heeft Nynke haar diploma Specialist Hoogbegaafdheid en differentiatie behaald en zij zet deze kennis en vaardigheden met veel plezier in binnen haar lessen.
Wat is er dan opvallend anders? Een paar voorbeelden:
- Grotere behoefte aan autonomie en keuzevrijheid
- Graag snelle denkstappen en associaties maken (ook op muzikaal gebied)
- Hoge mate van zelfreflectie en daardoor sneller last van perfectionisme/faalangst
- Intens gevoelsleven (Ook wel bekend als HSP) en alle uitingsvormen die daar bij horen
- Meer moeite met herhaling en discipline
- Groot rechtvaardigheidsgevoel, vaker dingen ter discussie stellen
Allemaal zaken met voor- en nadelen die super leerzaam zijn om goed mee om te kunnen gaan en niet los te zien van dingen die ook bij de muzieklessen zullen (op)spelen. Nynke coacht je graag op deze punten!